Analysis of scores differences in the ENLACE test between boys and girls in the Mexican school system

Authors

  • Raymundo M. Campos Vázquez El Colegio de México
  • Alma S. Santillán Hernández Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo

DOI:

https://doi.org/10.24201/ee.v31i1.13

Keywords:

gender gap, education, standardized test scores

Abstract

This paper analyzes the gender gap in standardized test scores in Mexico. The data used comes from the ENLACE test for primary, junior high and high school. In primary and junior high school, girls perform better than boys in both spanish and math across the test score distribution, but in the top part of the math score distribution. In high school, across the test score distribution, girls perform better than boys in spanish and the opposite occurs in math.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguilar, R., A. Miguel y D. F. Vázquez. 2009. El aprendizaje en tercero de secundaria en México: informe sobre los resultados del Excale 09, aplicación 2008, español, matemáticas, biología y formación cívica y ética, México, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Arceo Gómez, E. O. y R. M. Campos Vázquez. 2014. Evolución de la brecha salarial de género en México, El Trimestre Económico, 81(323): 619-653.

Backhoff, E., E. Andrade, A. Sánchez, M. Peón y A. Bouzas. 2006. El aprendizaje del español y las matemáticas en la educación básica en México: sexto de primaria y tercero de secundaria, México, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Backhoff, E., E. Andrade, A. Sánchez, y M. Peón. 2008a. El aprendizaje en tercero de preescolar en México: lenguaje y comunicación y pensamiento maten ático, México, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Backhoff, E., E. Andrade, A. Sánchez, y M. Peón. 2008b. Estudio comparativo del aprendizaje en sexto de primaria en México 2005-2007: español y matemáticas, México, Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación.

Campos Vázquez R. M. y A. S. Santillán. 2015. Descomposición de las diferencias en puntajes en la prueba ENLACE entre niños y niñas. Evidencia sobre el sistema educativo mexicano, Sobre México, 1(1), revista electrónica de la Universidad Iberoamericana, por aparecer.

Carrell, S. E., M. E. Page y J. E. West. 2010. Sex and science: How professor gender perpetuates the gender gap, The Quarterly Journal of Economics, 125(3): 1101-1144.

Consejo Nacional de Población (Conapo). 2001. Índices de desarrollo humano 2000, México.

Cornwell, C., D. B. Mustard y J. Van Parys. 2013. No cognitive skills and the gender dis-parities in test scores and teacher assessments: Evidence from primary school, Journal of Human Resources, 48(1): 236-264.

Dee, T. S. 2007. Teachers and the gender gaps in student achievement, Journal of Human Resources, 42(3): 528-554.

Downey, D. B. y A. S. Vogt Yuan. 2005. Sex differences in school performance during high school: Puzzling patterns and possible explanations, The Sociological Quarterly, 46(2): 299-321.

Duryea, S., S. Galliani, H. Ñopo y C. Piras. 2007. The educational gender gap in Latin America and the Caribbean, Working Paper, núm. 600, Banco Interamericano de Desarrollo.

Eccles, J. S. 2007. Where are all the women? Gender differences in participation in physical science and engineering, en S.J. Ceci y W.M. Williams (comps.), Why Aren’t More Women in Science? Washington, D.C., American Psychological Association, pp. 199-210.

Ellison, G. y A. Swanson. 2010. The gender gap in secondary school mathematics at high achievement levels: Evidence from the American mathematics competitions, Journal of Economic Perspectives, 24(2): 109-128.

Else-Quest, N. M., J. S. Hyde y M. C. Linn. 2010. Cross-national patterns of gender differences in mathematics: A meta-analysis, Psychological bulletin, 136(1): 103-127.

Entwisle, D. R., K. L. Alexander y L. S. Olson. 2007. Early schooling: The handicap of being poor and male, Sociology of Education, 80(2): 114-138.

Feingold, A. 1988. Cognitive gender differences are disappearing, American Psychologist, 43(2): 95-103.

Fryer, R. G. y S. D. Levitt. 2010. An empirical analysis of the gender gap in mathematics, American Economic Journal: Applied Economics, 2(2): 210-240.

Fuchs, T. y L. Wössmann. 2008. What accounts for international differences in student performance? A re-examination using PISA data, Springer.

Gibbs, B. G. 2010. Reversing fortunes or content change? Gender gaps in math related skill throughout childhood, Social Science Research, 39(4): 540-569.

González de San Román, A. y S. de la Rica. 2012. Gender gaps in PISA test scores: The impact of social norms and the mother’s transmission of role attitudes, documento de trabajo, núm. 6338, Institute for the Study of Labor.

Guimaraes, J. y B. Sampaio. 2008. Mind the gap: Evidences from gender differences in scores in Brazil, en Anais do XXXVI Encontro Nacional de Economia [Proceedings of the 36th Brazilian Economics Meeting], núm. 200807211527140. ANPEC-Associacao Nacional dos Centros de Posgraduacao em Economia [Brazilian Association of Graduate Programs in Economics].

Guiso, L., F. Monte, P. Sapienza y L. Zingales. 2008. Culture, gender, and math, Science, 320(5880): 1164-1165.

Hanushek, E. A. 1979. Conceptual and empirical issues in the estimation of educational production functions, Journal of human resources, pp. 351-388.

Hanushek, E. A. 1986. The economics of schooling: Production and eficiency in public schools, Journal of Economic Literature, pp. 1141-1177.

Hanushek, E. A. y L. Wössmann. 2010. The economics of international differences in educational achievement, NBER Working Paper Series, núm. 15949.

Hausmann, R., L. D. Tyson y S. Zahidi. 2012. The global gender gap index 2012, The Global Gender Gap Report, 2012, World Economic Forum, pp. 327.

Hedges, L. y A. Nowell. 1995. Sex differences in mental test scores, variability, and numbers of high-scoring individuals, Science, 269(5220): 41-45.

Hines, M. 2011. Gender development and the human brain, Annual Review of Neuroscience, 34: 69-88.

Hyde, J. S., S. M. Lindberg, M. C. Linn, A. B. Ellis y C. C. Williams. 2008. Gender similarities characterize math performance, Science, 321(5888): 494-495.

Hyde, J. S. y J. E. Mertz. 2009. Gender, culture, and mathematics performance, Proceedings of the National Academy of Sciences, 106(22): 8801-8807.

Instituto Nacional de Geografía, Estadística e Información (INEGI). 2000. Censo general de población y vivienda 2000, México.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, INEE. 2012a. El aprendizaje en sexto de primaria en México. Informe sobre los resultados del Escale 06, aplicación 2009. Español, matemáticas, ciencias naturales y Educación cívica, México.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, INEE. 2012b. Estudio comparativo del aprendizaje en tercero de secundaria en México, 2005-2008. Español y matemáticas, México.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, INEE. 2013. El aprendizaje de 3° de primaria en México. Español, matemáticas, ciencias naturales, formación cívica y ética. Excale 03, aplicación 2010, México.

Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, INEE. 2014. El derecho a una educación de calidad. Informe 2014, México.

Krueger, A. B. 1997. Experimental estimates of education production functions, NBER Working Paper Series, núm. 6051.

Lai, F. 2010. Are boys left behind? The evolution of the gender achievement gap in Beijing’s middle schools, Economics of Education Review, 29(3): 383-399.

Levine, S. C., M. Vasilyeva, S. F. Lourenco, N. S. Newcombe y J. Huttenlocher. 2005. Socioeconomic status modies the sex difference in spatial skill, Psychological Science, 16(11): 841-845.

Machine, S. y S. McNally. 2005. Gender and student achievement in English schools, Oxford Review of Economic Policy, 21(3): 357-372.

Mandara, J. 2006. The impact of family functioning on African American males’ academic achievement: A review and clarification of the empirical literature, The Teachers College Record, 108(2): 206-223.

Marks, G. N. 2008. Accounting for the gender gaps in student performance in reading and mathematics: Evidence from 31 countries, Oxford Review of Education, 34(1): 89-109.

McEwan, P. J. 2004. The indigenous test score gap in Bolivia and Chile, Economic Development and Cultural Change, 53(1): 157-190.

Miller, D. I. y D. F. Halpern. 2014. The new science of cognitive sex differences, Trends in Cognitive Sciences, 18(1): 37-45.

Moffit, T. E., A. Caspi, M. Rutter y P. A. Silva. 2001. Sex differences in Antisocial Behaviour: Conduct Disorder, Delinquency, and Violence in the Dunedin Longitudinal Study, Cambridge University Press.

Muralidharan, K. y K. Sheth. 2013. Bridging education gender gaps in developing countries: The role of female teachers, NBER Working Paper Series, núm. 19341.

Murnane, R. J., J. B. Willett y F. Levy. 1995. The growing importance of cognitive skills in wage determination, Review of Economics & Statistics, 77(2): 251-266.

Niederle, M. y L. Vesterlund. 2010. Explaining the gender gap in math test scores: The role of competition, The Journal of Economic Perspectives, 24(2): 129-144.

Ñopo, H. 2012. New Century, Old Disparities: Gender and Ethnic Earnings Gaps in Latin America and the Caribbean, Banco Interamericano de Desarrollo.

OECD. 2015. The ABC of gender equality in education: Aptitude, behaviour, confidence, PISA, http://www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-resultsgender-eng.pdf

Pope, D. G. y J. R. Sydnor. 2010. Geographic variation in the gender differences in test scores, The Journal of Economic Perspectives, 24(2): 95-108.

Reilly, D. y S. Brucki. 2012. Gender, culture, and sex-typed cognitive abilities, PLoS ONE, 7(7): e39904, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC 3393715/.

Spencer, S. J., C. M. Steele y D. M. Quinn. 1999. Stereotype threat and women’s math performance, Journal of Experimental Social Psychology, 35(1): 4-28.

Steele, C. M. 1997. A threat in the air: How stereotypes shape intellectual identity and perfor mance, American Psychologist, 52(6): 613-629.

Treviño, E. y G. Treviño. 2003. Factores socioculturales asociados al rendimiento de los alumnos al término de la educación primaria: un estudio de las desigualdades educativas en México. Análisis descriptivo, México, INEE.

Trzesniewski, K. H., T. E. Moffitt, A. Caspi, A. Taylor y B. Maughan. 2006. Revisiting the association between reading achievement and antisocial behavior: New evidence of an environmental explanation from a twin study, Child Development, 77(1): 72-88.

UNESCO. 2011. The Hidden Crisis: Armed Conflict and Education, EFA Global Monitoring Report.

UNICEF. 2005. Logros y perspectivas de género en la educación. El informe GAP, primera parte.

Published

2016-01-01

How to Cite

Campos Vázquez, R. M., & Santillán Hernández, A. S. (2016). Analysis of scores differences in the ENLACE test between boys and girls in the Mexican school system. Estudios Económicos De El Colegio De México, 31(1), 65–123. https://doi.org/10.24201/ee.v31i1.13

Most read articles by the same author(s)